{"menu":{"id":294,"number":"00.02.10.09","name":"00.02.10.09 - Slovn\u00edk parlamentn\u00fdch pojmov","color":"#ff0000","type":null,"link":"https:\/\/www.nrsr.sk\/web\/default.aspx?sid=slovnik","page_id":null,"parent_id":8,"video_id":295,"lft":163,"rgt":164,"depth":4,"allowed":1,"created_at":"2020-01-16 21:41:54","updated_at":"2021-11-19 20:31:57","deleted_at":null,"video":{"id":295,"title":"00.02.10.09 - Slovn\u00edk parlamentn\u00fdch pojmov","text":"
Menu 00.02.10.09 - Slovník parlamentných pojmov<\/strong> Ak klikneme na toto menu, uká\u017ee sa nám podstránka s nadpisom: Slovník parlamentných pojmov.<\/p>\r\n Pod týmto nadpisom menším písmom sú uvedené nadpisy jednotlivých pojmov,<\/strong> ktoré sa pou\u017eívajú v parlamente a pod týmito nadpismi je podrobné vysvetlenie, \u010do znamenajú, prípadne ako sa pou\u017eívajú.<\/strong> Je to dôle\u017eité menu, preto\u017ee tieto parlamentné pojmy sa pou\u017eívajú na všetkých podstránkach NR SR ako aj v samotnom parlamente.<\/p>\r\n Pozrime sa teda na jednotlivé parlamentné pojmy:<\/p>\r\n Faktická poznámka<\/strong><\/p>\r\n Poslanci majú právo reagova\u0165 v rozprave na vystúpenie ostatného re\u010dníka faktickou poznámkou v trvaní dvoch minút. Faktickou poznámkou nemô\u017ee poslanec reagova\u0165 na inú faktickú poznámku. Re\u010dník, na ktorého poslanci reagovali, mô\u017ee vystúpi\u0165 so svojim stanoviskom k vystúpeniam poslancov v trvaní dvoch minút.<\/p>\r\n Grémium<\/strong><\/p>\r\n Poslanecké grémium sa skladá zo zástupcov poslaneckých klubov. Grémium posudzuje politické a procedurálne otázky, ktoré súvisia s \u010dinnos\u0165ou národnej rady. Stanoviská grémia majú charakter odporú\u010daní. Zasadnutie grémia zvoláva predseda národnej rady z vlastnej iniciatívy, alebo na po\u017eiadanie poslaneckých klubov.<\/p>\r\n Hlasovanie<\/strong><\/p>\r\n Ka\u017edý poslanec má v rokovacej miestnosti svoje stále miesto, odkia\u013e mô\u017ee hlasova\u0165 prostredníctvom technického zariadenia.<\/strong> Poslanec má za týmto ú\u010delom identifika\u010dnú kartu, ktorú vsunie do otvoru hlasovacej jednotky a stla\u010dí príslušné tla\u010didlo, ktorým hlasuje za návrh, proti návrhu alebo sa zdr\u017eí hlasovania.<\/strong> Ide o naj\u010dastejší spôsob hlasovania.<\/strong><\/p>\r\n Ak sa napríklad z technických dôvodov nemô\u017ee pou\u017ei\u0165 hlasovacie zariadenie, hlasujú poslanci zdvihnutím ruky.<\/strong><\/p>\r\n \u010ealší mo\u017ený spôsob hlasovania je hlasovanie pod\u013ea mien.<\/strong> Poslanci sú postupne vyzývaní predsedajúcim a vyhlasujú, \u010di hlasujú za návrh, proti návrhu alebo sa zdr\u017eiavajú hlasovania.<\/p>\r\n Uvedené spôsoby sa pou\u017eívajú pri verejnom hlasovaní.<\/strong><\/p>\r\n Ak národná rada hlasuje tajne, pou\u017eívajú sa na tento ú\u010del hlasovacie lístky.<\/strong><\/p>\r\n Poslanec sa v \u017eiadnom prípade nemô\u017ee da\u0165 pri hlasovaní zastúpi\u0165 inou osobou.<\/strong><\/p>\r\n Ak ústava neustanovuje nie\u010do iné, na prijatie uznesenia národnej rady je potrebný súhlas nadpolovi\u010dnej vä\u010dšiny prítomných poslancov. Ide o relatívnu vä\u010dšinu, ktorá predstavuje najmenej 39 poslancov hlasujúcich za návrh<\/strong> (pri ú\u010dasti 76 poslancov; pozri kvórum). Relatívnou vä\u010dšinou sa hlasuje napríklad o procedurálnych návrhoch alebo návrhoch zákonov.<\/strong><\/p>\r\n Okrem relatívnej vä\u010dšiny vy\u017eaduje ústava v niektorých prípadoch nadpolovi\u010dnú vä\u010dšinu všetkých poslancov, nielen prítomných. Ide o absolútnu vä\u010dšinu<\/strong>, pri ktorej musí hlasova\u0165 za návrh najmenej 76 poslancov.<\/strong> Absolútna vä\u010dšina je potrebná napríklad pri vyslovení nedôvery vláde alebo jej \u010dlenovi, alebo pri vo\u013ebe predsedu a podpredsedov národnej rady.<\/strong><\/p>\r\n Na prijatie ústavy, zmenu ústavy, ústavného zákona, na prijatie uznesenia o \u013eudovom hlasovaní o odvolaní prezidenta republiky, na podanie ob\u017ealoby na prezidenta a na vypovedanie vojny inému štátu, je potrebný súhlas aspo\u0148 trojpätinovej vä\u010dšiny všetkých poslancov. Ide o kvalifikovanú vä\u010dšinu,<\/strong> ktorá predstavuje minimálne 90 poslancov hlasujúcich za návrh.<\/strong> Trojpätinovou vä\u010dšinou sa rozhoduje tie\u017e o konaní neverejnej schôdze národnej rady.<\/strong><\/p>\r\n Hodina otázok<\/strong><\/p>\r\n Ak národná rada rokuje vo štvrtok,<\/strong> je v tento de\u0148 do jej programu na 14. hodinu zaradená hodina otázok.<\/strong> Po\u010das hodiny otázok odpovedajú \u010dlenovia vlády, generálny prokurátor a predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR na aktuálne otázky poslancov.<\/strong> Pre mno\u017estvo otázok a \u010dasové obmedzenie sa vopred písomne odovzdané otázky poslancov \u017erebujú.<\/strong><\/p>\r\n Prvých 15 minút je venovaných otázkam, ktoré sú polo\u017eené predsedovi vlády.<\/strong><\/p>\r\n Interpelácie<\/strong><\/p>\r\n Prostredníctvom interpelácie adresovanej vláde, \u010dlenovi vlády alebo vedúcemu iného ústredného orgánu štátnej správy,<\/strong> mô\u017ee poslanec z otázky verejného záujmu urobi\u0165 predmet rozpravy v parlamente.<\/strong><\/p>\r\n Interpelácia je otázka, ktorá sa vz\u0165ahuje na uplat\u0148ovanie a vykonávanie zákonov a plnenie programového vyhlásenia vlády a uznesení národnej rady vládou a jej \u010dlenmi.<\/strong><\/p>\r\n Kluby<\/strong><\/p>\r\n Poslanci sa mô\u017eu zdru\u017eova\u0165 v poslaneckých kluboch pod\u013ea príslušnosti k politickej strane, politickému hnutiu alebo volebnej koalícii,<\/strong> za ktorú boli do parlamentu zvolení. Ak sa poslanci chcú zdru\u017ei\u0165 do klubu iným spôsobom,<\/strong> napríklad vytvori\u0165 poslanecký klub viacerých politických strán, musí vznik klubu schváli\u0165 národná rada.<\/strong><\/p>\r\n Komisie<\/strong><\/p>\r\n Národná rada a jej výbory si mô\u017eu zria\u010fova\u0165 stále alebo do\u010dasné komisie.<\/strong> Ich \u010dlenmi mô\u017eu by\u0165 okrem poslancov aj iné osoby. Komisie majú poradnú funkciu.<\/strong> Napríklad pri Výbore Národnej rady SR pre pôdohospodárstvo je vytvorená Komisia pre rozvoj vidieka.<\/p>\r\n Kvórum<\/strong><\/p>\r\n Kvórum<\/strong> predstavuje najni\u017eší po\u010det prítomných poslancov, nevyhnutný pre uznášaniaschopnos\u0165 národnej rady.<\/strong> Tvorí ho vä\u010dšina \u010dlenov parlamentu t. j. 76 poslancov. <\/strong><\/p>\r\n Parlamentná tla\u010d<\/strong><\/p>\r\n Parlamentnou tla\u010dou je ka\u017edý materiál, ktorý je ur\u010dený na rokovanie národnej rady.<\/strong> Sú \u0148ou napríklad návrhy zákonov, návrhy na vo\u013ebu sudcov, návrhy na vyslovenie súhlasu s medzinárodnou zmluvou, návrhy na vyslovenie nedôvery \u010dlenovi vlády<\/strong> at\u010f. Kancelária národnej rady pride\u013euje ka\u017edému materiálu identifika\u010dné \u010díslo ozna\u010dované ako \u010díslo parlamentnej tla\u010de (\u010cPT).<\/strong> Materiály sú \u010díslované postupne, \u010díslovanie sa kon\u010dí ukon\u010dením volebného obdobia. \u010císlo parlamentnej tla\u010de má význam pre evidenciu vo vnútri parlamentu.<\/p>\r\n Procedurálny návrh<\/strong><\/p>\r\n Poslanci majú právo podáva\u0165 procedurálne návrhy,<\/strong> ktoré sa týkajú spôsobu prerokúvania veci a \u010dasového a vecného postupu rokovania národnej rady.<\/strong> Prednesenie procedurálneho návrhu mô\u017ee trva\u0165 najviac jednu minútu.<\/strong> Poslanec mô\u017ee napríklad navrhnú\u0165, aby sa o dvoch bodoch programu viedla spolo\u010dná rozprava, aby bolo rokovanie prerušené, aby sa pokra\u010dovalo v rokovaní aj po 19:00 hodine at\u010f. O procedurálnych návrhoch rozhoduje národná rada hlasovaním.<\/p>\r\n Rokovací poriadok<\/strong><\/p>\r\n Rokovací poriadok je zákon, ktorý upravuje pravidlá rokovania a \u010dinnosti Národnej rady Slovenskej republiky a jej výborov, postavenie orgánov národnej rady a jej vz\u0165ahy navonok.<\/strong> (Zákon \u010d. 350\/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení nálezu Ústavného súdu SR \u010d. 77\/1998 Z. z. a zákona \u010d. 86\/2000 Z. z.)<\/p>\r\n Rokovanie o návrhu zákona<\/strong><\/p>\r\n Proces prijímania a posudzovania zákonov má svoje ur\u010dené pravidlá a prebieha v nieko\u013ekých krokoch. Ústava SR zveruje právomoci návrh zákona predlo\u017ei\u0165 do parlamentu vláde, poslancom, skupine poslancov a výboru národnej rady.<\/strong> Tomuto oprávneniu sa hovorí právo zákonodarnej iniciatívy.<\/strong> V najvä\u010dšom rozsahu ho vyu\u017eíva vláda, ktorá spravidla predkladá tri zo štyroch schválených zákonov.<\/p>\r\n Návrh zákona musí by\u0165 predlo\u017eený do parlamentu v paragrafovom znení spolu s dôvodovou správou.<\/strong> V dôvodovej správe musí by\u0165 zhodnotená potreba prijatia navrhovaného zákona a musia v nej by\u0165 odôvodnené jednotlivé ustanovenia návrhu. Okrem iného sa v dôvodovej správe uvádza súlad návrhu zákona s právom Európskej únie.<\/p>\r\n V prvom \u010dítaní<\/strong> sa o návrhu zákona vedie na schôdzi národnej rady všeobecná rozprava. Poslanci ani výbory nemajú mo\u017enos\u0165 v tomto štádiu návrh zákona meni\u0165 alebo dop\u013a\u0148a\u0165.<\/strong><\/p>\r\n V druhom \u010dítaní rokujú o návrhu zákona výbory<\/strong>, ktorým bol návrh pridelený pod\u013ea ich vecného zamerania. Poslanci mô\u017eu vo výboroch predklada\u0165 pozme\u0148ujúce a dopl\u0148ujúce návrhy, o ktorých rozhoduje výbor hl<\/strong>asovaním. Návrh zákona a návrhy výborov na jeho zmeny sú následne predmetom podrobnej rozpravy na schôdzi národnej rady. V rozprave mô\u017eu by\u0165 navrhnuté \u010falšie zmeny, musia ich však predlo\u017ei\u0165 aspo\u0148 15 poslanci.<\/strong><\/p>\r\n O všetkých navrhovaných zmenách rozhodujú poslanci hlasovaním.<\/strong><\/p>\r\n V tre\u0165om \u010dítaní hlasuje národná rada o prijatí zákona ako celku.<\/strong><\/p>\r\n Ak národná rada schválila návrh zákona v tre\u0165om \u010dítaní, zákon je predlo\u017eený na podpis predsedovi parlamentu, predsedovi vlády a prezidentovi republiky.<\/strong><\/p>\r\n Ak prezident nevráti zákon do národnej rady v lehote 15 dní od jeho schválenia na opätovné prerokovanie (právo veta), je zákon uverejnený v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.<\/strong><\/p>\r\n Publikáciou v Zbierke zákonov nadobúda zákon platnos\u0165 a stáva sa sú\u010das\u0165ou právneho poriadku SR.<\/strong><\/p>\r\n Schôdze národnej rady<\/strong><\/p>\r\n Schôdze národnej rady zvoláva jej predseda.<\/strong> Rokovacími d\u0148ami sú spravidla utorok a\u017e piatok.<\/strong> Ak predseda národnej rady nerozhodne inak, schôdza sa za\u010dína v prvý rokovací de\u0148 o 13. hodine.<\/strong> Po\u010das \u010falších rokovacích dní schôdze sa rokovanie za\u010dína o 9. hodine a trvá najdlhšie do 19. hodiny, v piatok do 16. hodiny.<\/strong> Národná rada mô\u017ee rozhodnú\u0165 o inom \u010dase rokovania. D\u013a\u017eka trvania schôdze závisí od programu schôdze,<\/strong> ktorý si národná rada na jej za\u010diatku schválila.<\/p>\r\n Schôdze národnej rady riadi predseda alebo ním poverený podpredseda národnej rady,<\/strong> v tejto funkcii ozna\u010dovaný ako predsedajúci.<\/strong><\/p>\r\n Skrátené legislatívne konanie<\/strong><\/p>\r\n Za mimoriadnych okolností,<\/strong> ke\u010f mô\u017ee dôjs\u0165 k ohrozeniu základných \u013eudských práv a slobôd alebo bezpe\u010dnosti, ak hrozia štátu zna\u010dné hospodárske škody alebo ak si rozhodnutie Rady bezpe\u010dnosti Organizácie spojených národov vy\u017eaduje neodkladné prijatie zákona, mô\u017ee národná rada rozhodnú\u0165, \u017ee prerokuje návrh zákona v skrátenom legislatívnom konaní.<\/strong><\/p>\r\n V takomto prípade sa neberú do úvahy \u010dasové obmedzenia<\/strong>, ktoré stanovuje rokovací poriadok pri be\u017enom postupe pri prijímaní zákona.<\/p>\r\n Ú\u010dinnos\u0165 zákona<\/strong><\/p>\r\n Ka\u017edý zákon má v svojom poslednom ustanovení ur\u010dený dátum ú\u010dinnosti.<\/strong> Ozna\u010duje de\u0148, odkedy je nevyhnutné pod\u013ea zákona postupova\u0165.<\/strong><\/p>\r\n Od ú\u010dinnosti je potrebné odlišova\u0165 platnos\u0165 zákona,<\/strong> ktorú zákon nadobúda d\u0148om, kedy bol uverejnený v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.<\/strong><\/p>\r\n Uverejnenie zákona v Zbierke zákonov znamená, \u017ee sa stal sú\u010das\u0165ou právneho poriadku Slovenskej republiky.<\/strong><\/p>\r\n Lehota medzi platnos\u0165ou a ú\u010dinnos\u0165ou<\/strong> slú\u017ei na to, aby sa ka\u017edý, komu zo zákona vyplývajú ur\u010dité práva alebo povinnosti, mohol oboznámi\u0165 s jeho obsahom.<\/strong><\/p>\r\n Výbory<\/strong><\/p>\r\n Výbory sú iniciatívne a kontrolné orgány národnej rady. Ich hlavnou úlohou je podrobne prerokova\u0165 návrh zákona, ktorý im národná rada pridelila.<\/strong> Národná rada pride\u013euje návrh zákona spravidla dvom alebo trom výborom, pri\u010dom jeden z nich ur\u010duje ako gestorský výbor.<\/strong><\/p>\r\n Gestorský výbor prostredníctvom svojho \u010dlena,<\/strong> ktorý je ozna\u010dovaný ako spolo\u010dný spravodajca výborov,<\/strong> informuje národnú radu o stanoviskách výborov k návrhu zákona a o ich návrhoch na jeho zmenu a doplnenie.<\/strong><\/p>\r\n Výbory majú právo zákonodarnej iniciatívy (oprávnenie predklada\u0165 návrhy zákonov),<\/strong> na svoje schôdze mô\u017eu pozýva\u0165 \u010dlenov vlády, vedúcich iných orgánov štátnej správy a generálneho prokurátora a vy\u017eadova\u0165 od nich správy, vysvetlenia a potrebné podklady.<\/strong><\/p>\r\n Zákonodarná iniciatíva<\/strong><\/p>\r\n Zákonodarná iniciatíva je oprávnenie predklada\u0165 parlamentu návrhy zákonov<\/strong>. Národnej rade mô\u017eu predklada\u0165 návrhy zákonov poslanci, výbory národnej rady a vláda Slovenskej republiky.<\/strong><\/p>\r\n Navrhovate\u013e odôvod\u0148uje predlo\u017eený návrh zákona na schôdzi národnej rady a vo výboroch<\/strong>, ktorým bol návrh pridelený. Za vládu plní túto úlohu poverený \u010dlen vlády, za výbor alebo skupinu poslancov nimi poverený poslanec.<\/strong><\/p>\r\n Navrhovate\u013e zákona mô\u017ee svoj návrh zákona vzia\u0165 kedyko\u013evek spä\u0165.<\/strong> V tre\u0165om \u010dítan<\/strong>í tak mô\u017ee urobi\u0165 len so súhlasom národnej rady.<\/strong> Menu 00.02.10.09 - Slovník parlamentných pojmov<\/strong> Ak klikneme na toto menu, uká\u017ee sa nám podstránka s nadpisom: Slovník parlamentných pojmov.<\/p>\r\n Pod týmto nadpisom menším písmom sú uvedené nadpisy jednotlivých pojmov,<\/strong> ktoré sa pou\u017eívajú v parlamente a pod týmito nadpismi je podrobné vysvetlenie, \u010do znamenajú, prípadne ako sa pou\u017eívajú.<\/strong> Je to dôle\u017eité menu, preto\u017ee tieto parlamentné pojmy sa pou\u017eívajú na všetkých podstránkach NR SR ako aj v samotnom parlamente.<\/p>\r\n Pozrime sa teda na jednotlivé parlamentné pojmy:<\/p>\r\n Faktická poznámka<\/strong><\/p>\r\n Poslanci majú právo reagova\u0165 v rozprave na vystúpenie ostatného re\u010dníka faktickou poznámkou v trvaní dvoch minút. Faktickou poznámkou nemô\u017ee poslanec reagova\u0165 na inú faktickú poznámku. Re\u010dník, na ktorého poslanci reagovali, mô\u017ee vystúpi\u0165 so svojim stanoviskom k vystúpeniam poslancov v trvaní dvoch minút.<\/p>\r\n Grémium<\/strong><\/p>\r\n Poslanecké grémium sa skladá zo zástupcov poslaneckých klubov. Grémium posudzuje politické a procedurálne otázky, ktoré súvisia s \u010dinnos\u0165ou národnej rady. Stanoviská grémia majú charakter odporú\u010daní. Zasadnutie grémia zvoláva predseda národnej rady z vlastnej iniciatívy, alebo na po\u017eiadanie poslaneckých klubov.<\/p>\r\n Hlasovanie<\/strong><\/p>\r\n Ka\u017edý poslanec má v rokovacej miestnosti svoje stále miesto, odkia\u013e mô\u017ee hlasova\u0165 prostredníctvom technického zariadenia.<\/strong> Poslanec má za týmto ú\u010delom identifika\u010dnú kartu, ktorú vsunie do otvoru hlasovacej jednotky a stla\u010dí príslušné tla\u010didlo, ktorým hlasuje za návrh, proti návrhu alebo sa zdr\u017eí hlasovania.<\/strong> Ide o naj\u010dastejší spôsob hlasovania.<\/strong><\/p>\r\n Ak sa napríklad z technických dôvodov nemô\u017ee pou\u017ei\u0165 hlasovacie zariadenie, hlasujú poslanci zdvihnutím ruky.<\/strong><\/p>\r\n \u010ealší mo\u017ený spôsob hlasovania je hlasovanie pod\u013ea mien.<\/strong> Poslanci sú postupne vyzývaní predsedajúcim a vyhlasujú, \u010di hlasujú za návrh, proti návrhu alebo sa zdr\u017eiavajú hlasovania.<\/p>\r\n Uvedené spôsoby sa pou\u017eívajú pri verejnom hlasovaní.<\/strong><\/p>\r\n Ak národná rada hlasuje tajne, pou\u017eívajú sa na tento ú\u010del hlasovacie lístky.<\/strong><\/p>\r\n Poslanec sa v \u017eiadnom prípade nemô\u017ee da\u0165 pri hlasovaní zastúpi\u0165 inou osobou.<\/strong><\/p>\r\n Ak ústava neustanovuje nie\u010do iné, na prijatie uznesenia národnej rady je potrebný súhlas nadpolovi\u010dnej vä\u010dšiny prítomných poslancov. Ide o relatívnu vä\u010dšinu, ktorá predstavuje najmenej 39 poslancov hlasujúcich za návrh<\/strong> (pri ú\u010dasti 76 poslancov; pozri kvórum). Relatívnou vä\u010dšinou sa hlasuje napríklad o procedurálnych návrhoch alebo návrhoch zákonov.<\/strong><\/p>\r\n Okrem relatívnej vä\u010dšiny vy\u017eaduje ústava v niektorých prípadoch nadpolovi\u010dnú vä\u010dšinu všetkých poslancov, nielen prítomných. Ide o absolútnu vä\u010dšinu<\/strong>, pri ktorej musí hlasova\u0165 za návrh najmenej 76 poslancov.<\/strong> Absolútna vä\u010dšina je potrebná napríklad pri vyslovení nedôvery vláde alebo jej \u010dlenovi, alebo pri vo\u013ebe predsedu a podpredsedov národnej rady.<\/strong><\/p>\r\n Na prijatie ústavy, zmenu ústavy, ústavného zákona, na prijatie uznesenia o \u013eudovom hlasovaní o odvolaní prezidenta republiky, na podanie ob\u017ealoby na prezidenta a na vypovedanie vojny inému štátu, je potrebný súhlas aspo\u0148 trojpätinovej vä\u010dšiny všetkých poslancov. Ide o kvalifikovanú vä\u010dšinu,<\/strong> ktorá predstavuje minimálne 90 poslancov hlasujúcich za návrh.<\/strong> Trojpätinovou vä\u010dšinou sa rozhoduje tie\u017e o konaní neverejnej schôdze národnej rady.<\/strong><\/p>\r\n Hodina otázok<\/strong><\/p>\r\n Ak národná rada rokuje vo štvrtok,<\/strong> je v tento de\u0148 do jej programu na 14. hodinu zaradená hodina otázok.<\/strong> Po\u010das hodiny otázok odpovedajú \u010dlenovia vlády, generálny prokurátor a predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR na aktuálne otázky poslancov.<\/strong> Pre mno\u017estvo otázok a \u010dasové obmedzenie sa vopred písomne odovzdané otázky poslancov \u017erebujú.<\/strong><\/p>\r\n Prvých 15 minút je venovaných otázkam, ktoré sú polo\u017eené predsedovi vlády.<\/strong><\/p>\r\n Interpelácie<\/strong><\/p>\r\n Prostredníctvom interpelácie adresovanej vláde, \u010dlenovi vlády alebo vedúcemu iného ústredného orgánu štátnej správy,<\/strong> mô\u017ee poslanec z otázky verejného záujmu urobi\u0165 predmet rozpravy v parlamente.<\/strong><\/p>\r\n Interpelácia je otázka, ktorá sa vz\u0165ahuje na uplat\u0148ovanie a vykonávanie zákonov a plnenie programového vyhlásenia vlády a uznesení národnej rady vládou a jej \u010dlenmi.<\/strong><\/p>\r\n Kluby<\/strong><\/p>\r\n Poslanci sa mô\u017eu zdru\u017eova\u0165 v poslaneckých kluboch pod\u013ea príslušnosti k politickej strane, politickému hnutiu alebo volebnej koalícii,<\/strong> za ktorú boli do parlamentu zvolení. Ak sa poslanci chcú zdru\u017ei\u0165 do klubu iným spôsobom,<\/strong> napríklad vytvori\u0165 poslanecký klub viacerých politických strán, musí vznik klubu schváli\u0165 národná rada.<\/strong><\/p>\r\n Komisie<\/strong><\/p>\r\n Národná rada a jej výbory si mô\u017eu zria\u010fova\u0165 stále alebo do\u010dasné komisie.<\/strong> Ich \u010dlenmi mô\u017eu by\u0165 okrem poslancov aj iné osoby. Komisie majú poradnú funkciu.<\/strong> Napríklad pri Výbore Národnej rady SR pre pôdohospodárstvo je vytvorená Komisia pre rozvoj vidieka.<\/p>\r\n Kvórum<\/strong><\/p>\r\n Kvórum<\/strong> predstavuje najni\u017eší po\u010det prítomných poslancov, nevyhnutný pre uznášaniaschopnos\u0165 národnej rady.<\/strong> Tvorí ho vä\u010dšina \u010dlenov parlamentu t. j. 76 poslancov. <\/strong><\/p>\r\n Parlamentná tla\u010d<\/strong><\/p>\r\n Parlamentnou tla\u010dou je ka\u017edý materiál, ktorý je ur\u010dený na rokovanie národnej rady.<\/strong> Sú \u0148ou napríklad návrhy zákonov, návrhy na vo\u013ebu sudcov, návrhy na vyslovenie súhlasu s medzinárodnou zmluvou, návrhy na vyslovenie nedôvery \u010dlenovi vlády<\/strong> at\u010f. Kancelária národnej rady pride\u013euje ka\u017edému materiálu identifika\u010dné \u010díslo ozna\u010dované ako \u010díslo parlamentnej tla\u010de (\u010cPT).<\/strong> Materiály sú \u010díslované postupne, \u010díslovanie sa kon\u010dí ukon\u010dením volebného obdobia. \u010císlo parlamentnej tla\u010de má význam pre evidenciu vo vnútri parlamentu.<\/p>\r\n Procedurálny návrh<\/strong><\/p>\r\n Poslanci majú právo podáva\u0165 procedurálne návrhy,<\/strong> ktoré sa týkajú spôsobu prerokúvania veci a \u010dasového a vecného postupu rokovania národnej rady.<\/strong> Prednesenie procedurálneho návrhu mô\u017ee trva\u0165 najviac jednu minútu.<\/strong> Poslanec mô\u017ee napríklad navrhnú\u0165, aby sa o dvoch bodoch programu viedla spolo\u010dná rozprava, aby bolo rokovanie prerušené, aby sa pokra\u010dovalo v rokovaní aj po 19:00 hodine at\u010f. O procedurálnych návrhoch rozhoduje národná rada hlasovaním.<\/p>\r\n Rokovací poriadok<\/strong><\/p>\r\n Rokovací poriadok je zákon, ktorý upravuje pravidlá rokovania a \u010dinnosti Národnej rady Slovenskej republiky a jej výborov, postavenie orgánov národnej rady a jej vz\u0165ahy navonok.<\/strong> (Zákon \u010d. 350\/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení nálezu Ústavného súdu SR \u010d. 77\/1998 Z. z. a zákona \u010d. 86\/2000 Z. z.)<\/p>\r\n
Do tohto menu sa dostaneme, ak v hlavnej \u010dervenej lište navolíme desiate menu VEREJNOS\u0164 A MÉDIÁ<\/strong>, uká\u017ee sa nám rozba\u013eovacie menu so štrnástimi odkazmi, potom navolíme deviaty odkaz SLOVNÍK PARLAMENTNÝCH POJMOV.<\/strong><\/p>\r\n
Na konci tejto podstránky je pevný šedý pás s odkazmi na \"De\u0148 v parlamente<\/strong>\" a \"Rýchly prístup<\/strong>\".<\/p>","video_1":"https:\/\/youtu.be\/0ZhUX8_jdUA","video_2":null,"video_1_server":null,"video_2_server":null,"created_at":"2019-12-28 14:45:27","updated_at":"2020-09-14 14:02:52"}},"video":"https:\/\/youtu.be\/0ZhUX8_jdUA","text":"
Do tohto menu sa dostaneme, ak v hlavnej \u010dervenej lište navolíme desiate menu VEREJNOS\u0164 A MÉDIÁ<\/strong>, uká\u017ee sa nám rozba\u013eovacie menu so štrnástimi odkazmi, potom navolíme deviaty odkaz SLOVNÍK PARLAMENTNÝCH POJMOV.<\/strong><\/p>\r\n